Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Επενδυτές είναι έτοιμοι να χρηματοδοτήσουν με 50 εκατομμύρια
δολάρια την δημιουργία της πρώτης ιδιωτικής ναυτικής στρατιωτικής δύναμης με
σκοπό την προστασία των εμπορικών πλοίων από την πειρατεία.
Το εγχείρημα που
κυοφορείται εδώ και ένα περίπου έτος φέρει την κωδική ονομασία Convoy Escort
Programme ή CEP και προβλέπει την επάνδρωση με οπλισμένους ναυτικούς 18
περιπολικών πλοίων που θα συνοδεύουν ύστερα από συμφωνία τα πλοία εκείνα που
ενδιαφέρονται για προστασία αλλά η πλοιοκτησία δεν επιθυμεί την παρουσία
ενόπλων πάνω σε αυτά.
Άνθρωπος-κλειδί στην ενορχήστρωση της όλης προσπάθειας, που
χαρακτηρίζεται ως η πρώτη σοβαρή κίνηση του ιδιωτικού τομέα κατά της
πειρατείας, είναι ο Έλληνας εφοπλιστής Γιώργος Τσαβλίρης που μαζί με τους
αδελφούς του Νικόλαο και Ανδρέα ελέγχουν τον όμιλο Tsavliris Salvage Group. Μια
από τις μεγαλύτερες και ιστορικές ναυτιλιακές στο χώρο της διάσωσης διεθνώς.
Convoy Escort Programme
Σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους αλλά και πληροφορίες από το
εξωτερικό, οι επενδυτές που θα χρηματοδοτήσουν το Convoy Escort Programme έχουν
εξευρεθεί και μάλιστα σημαντικό ρόλο και στην προσπάθεια αυτή, τουλάχιστον
μεταξύ της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας, έχει διαδραματίσει ο Έλληνας
επιχειρηματίας. Παράλληλα ο επόμενος μήνας θεωρείται καθοριστικός για την
έναρξη λειτουργίας των μονάδων συνοδείας. Οι εξελίξεις δημιουργούν σημαντικές
προσδοκίες ότι μπορεί να δοθεί αξιόπιστη λύση στη μάστιγα της πειρατείας με
δεδομένη την περιορισμένη επιτυχία της διεθνούς ναυτικής δύναμης και την μεγάλη
απροθυμία πολλών ναυτιλιακών να τοποθετήσουν ενόπλους μεταξύ των πληρωμάτων των
εμπορικών τους πλοίων.
Κυπριακή σημαία
Ο στόλος των περιπολικών σκαφών και των σκαφών συνοδείας,
που θα είναι επανδρωμένα με ενόπλους και θα εξοπλιστούν με βαρύ οπλισμό όπως
πλωριό πυροβόλο όπλο, θα φέρει σημαία Κύπρου μετά και την έγκριση που έδωσε η
αρμόδια αρχή της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το όλο πρόγραμμα θα "τρέξει"
ένα βετεράνος του χώρου , ο Angus Campbell. Σύμφωνα με πληροφορίες του
Capital.gr μεταξύ των επενδυτών του project, το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να
έχει και ικανοποιητική εμπορική επιτυχία, βρίσκονται και Έλληνες εφοπλιστές.
Στα «αζήτητα» ο νόμος Παπουτσή;
«Πολλοί λίγοι πλοιοκτήτες θέλουν ενόπλους μεταξύ των
πληρωμάτων τους και έτσι ο νόμος Παπουτσή για τις ιδιωτικές εταιρείες φρουρών
ασφαλείας και την παρουσία τους στα ελληνόκτητα πλοία καλύπτει μικρό μόνον
μέρος της βιομηχανίας» αναφέρουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη, προσθέτοντας πως το
πρόσφατο υψηλού προφίλ ατύχημα κατά το οποίο Ιταλοί στρατιώτες από το ιταλικό
δεξαμενόπλοιο συμφερόντων Fratelli D’Amato στο οποίο επέβαιναν σκότωσαν δύο
Ινδούς ψαράδες που μπέρδεψαν με πειρατές καθιστά αντιληπτό το μέγεθος του
προβλήματος.
«War risks»
Η πειρατεία αν και παραγνωρισμένη ως πρόβλημα στην εκτός
βιομηχανίας κοινή γνώμη αποτελεί μάστιγα με σημαντικότατες επιπτώσεις ακόμα και
για τις τελικές τιμές των προϊόντων. Τα συμβάντα όπου πειρατές «χτυπούν»
ελληνικά πλοία έχουν εβδομαδιαία συχνότητα ενώ ολοένα και πιο βίαιη είναι η
συμπεριφορά των Σομαλών προς τα πληρώματα. Τα αυξημένα ασφάλιστρα που
αναγκάζονται να καταβάλουν οι εφοπλιστές (war risk) όπως και τα υπερδιπλάσια
κόστη των καυσίμων για όσους επιλέξουν ρότες μακριά από τις σομαλικές ακτές και
γύρω από το ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας επιβαρύνουν σημαντικά το παγκόσμιο
εμπόριο.
Μεταξύ $840 εκ. και 1,44 δισ. το κόστος για τους Έλληνες
Για την ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία το κόστος υπολογίζεται
σε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Σύμφωνα με έκθεση του οίκου Chatham
House που παρακολουθεί γεωπολιτικά γεγονότα, το συνολικό κόστος για την διεθνή
βιομηχανία ανέρχεται στα 7 με 12 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Με δεόμενο ότι
το μερίδιο της ελληνόκτητης ναυτιλίας καλύπτει ποσοστό υψηλότερο του 12% επί
του παγκοσμίου στόλου, προκύπτει κόστος της τάξης των 840 εκατ. δολ. και 1,44
δισ. δολ για τους Έλληνες εφοπλιστές. Στα ποσά αυτά περιλαμβάνονται οι ζημιές,
τα λύτρα, τα αντί-πειρατικά μέτρα, τα ασφάλιστρα και η επιβάρυνση από την
δραστηριοποίηση των ναυτικών δυνάμεων.
Σε αυτό το μήκος κύματος η υπηρεσία Convoy Escort Programme,
που αναμένεται να έχει χρεώσεις της τάξης των 30.000 δολαρίων για μια τριήμερη
συνοδεία, επιχειρείται και πρόκειται να παρέχεται μαζί με ασφαλιστική κάλυψη.
Τη «σφραγίδα» του στο στόλο των πολεμικών πλοιαρίων βάζει βέβαια και ο Γιώργος
Τσαβλίρης, ο οποίος θα δεσμεύσει στην περιοχή για τις ανάγκες των θαλασσίων επιχειρήσεων
ένα ρυμουλκό πλοίο διάσωσης από τον στόλο του ομίλου του.
«Μήνες παλινωδιών»
«Μετά από μήνες παλινωδιών από το υπουργείο προστασίας του
πολίτη και του Χ. Παπουτσή που ενεπλάκη στο ζήτημα, εξαιτίας της κατάργησης του
υπουργείου εμπορικής ναυτιλίας και την πρωτοφανή ανεπάρκεια των ναυτικών
δυνάμεων πολλών κυρίαρχων κρατών, η ιδιωτική πρωτοβουλία δείχνει ότι μπορεί να
δώσει λύσεις και μάλιστα με τον τρόπο που χρειάζεται η βιομηχανία» σχολιάζει
χαρακτηριστικά στο Capital.gr Έλληνας πλοιοκτήτης.
Το project έχει προσελκύσει όπως είναι αναμενόμενο το
ενδιαφέρον και μεγάλων ασφαλιστικών εταιρειών και μεσιτικών, όπως οι Jardin
Lloyd Thompson, Lloyds’s syndicate 1414 και η Chartis, οι οποίες διερευνούν
τρόπους εμπλοκής τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου