Αποτυχημένη αποδείχθηκε η απόσχιση του Σώματος από το «φυσικό» διοικητικό φορέα
Γράφει ο ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
Ενας νέος άνεμος πνέει τις τελευταίες ημέρες μετά τον κυβερνητικό ανασχηματισμό στην Ακτή Μιαούλη. Η κάθοδος στην Ακτή Βασιλειάδη του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη ως υπουργού και του κ. Χάρη Παμπούκη ως αναπληρωτή υπουργού χαρακτηρίσθηκε ως θετική εξέλιξη, καθώς οι δυο θεωρούνται ως πολιτικοί που είναι κοντά στη ναυτιλία, παρά το γεγονός ότι η τοποθέτηση αυτή δεν συνοδεύτηκε προς το παρόν τουλάχιστον με την επιστροφή και του Λιμενικού Σώματος στο νέο υπουργείο.
Ωστόσο η εβδομάδα που αρχίζει σήμερα θεωρείται ως εβδομάδα εξελίξεων σε ό,τι αφορά το διοικητικό φορέα της ναυτιλίας. Δεν είναι λίγοι στον Πειραιά αυτοί που εκτιμούν ότι ωρίμασαν οι συνθήκες για επανασύνδεση του Λιμενικού με την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η πολιτική ηγεσία του νέου διοικητικού φορέα της ναυτιλίας, ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, και ο αναπληρωτής υπουργός, Χάρης Παμπούκης, εγκαταστάθηκαν ήδη στο κτήριο της Ακτής Μιαούλη και έπιασαν δουλειά με στόχο, όπως δήλωσε πρόσφατα ο αρμόδιος για τη ναυτιλία κ. Παμπούκης, την ενίσχυση της σημαίας με νέα κίνητρα όχι μόνο φορολογικά. Παράλληλα πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι σε εξέλιξη διεργασίες σε κυβερνητικό επίπεδο, τα αποτελέσματα των οποίων αναμένεται να φανούν τις επόμενες ημέρες. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου θα λάβει σύντομα τις τελικές αποφάσεις σε σχέση με το μέλλον του Λιμενικού Σώματος. Υστερα από ένα αποτυχημένο πείραμα που κράτησε περίπου 20 μήνες, όλο και περισσότεροι εντός της κυβέρνησης αναγνωρίζουν ότι η διάλυση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και κυρίως η απόσχιση του Λιμενικού Σώματος από το διοικητικό φορέα της, ήταν μια άστοχη ενέργεια που υπονόμευσε την καθημερινή ομαλή λειτουργία του υπό ελληνική σημαία πλοίου.
Δύο είναι διαχρονικά τα θέματα που θέτει ο ελληνικός εφοπλισμός στην ελληνική πολιτεία προκειμένου, μεταξύ άλλων, η ελληνική ναυτιλία να διατηρεί τη διεθνή πρωτοπορία και ανταγωνιστικότητά της: - σταθερό θεσμικό πλαίσιο ανταγωνιστικό σε σύγκριση με άλλες ναυτιλιακές χώρες και - υποστήριξη των «μετόπισθεν» με ένα ισχυρό διοικητικό φορέα με κύρος στο διεθνή διπλωματικό στίβο, όπως είναι ένα υπουργείο, το οποίο θα στελεχώνεται από ένα αξιόμαχο και έμπειρο σώμα, το Λιμενικό. Ενα υπουργείο, που καταρτίζει μια ναυτιλιακή πολιτική με βάση πρωτίστως τις ανάγκες του πλοίου, γιατί πλοία διαθέτει κυρίως η χώρα, και όχι των ναυπηγείων, ή των υπηρεσιών, τομείς στους οποίους διακρίνονται άλλες χώρες στο πλαίσιο ενός διεθνούς καταμερισμού εργασίας της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες του Οκτωβρίου του 2009 και όσες επακολούθησαν (διάλυση ΥΕΝ δημιουργία υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, απόσχιση Λιμενικού) δημιούργησαν αναμφίβολα ένα ρήγμα στο οικοδόμημα της ελληνικής ναυτιλίας, σε μια κρίσιμη περίοδο, που άλλες ναυτιλιακές δυνάμεις ενδυναμώνουν περαιτέρω τη θέση τους. Η Ελλάδα προκειμένου να συνεχίσει να διατηρεί πρωταγωνιστικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία αλλάζει ραγδαία, δεν έχει την πολυτέλεια και τα «όπλα» που διαθέτουν άλλες ναυτιλιακές δυνάμεις (φορτία, ναυπηγεία, μεγάλες οικονομίες, υπηρεσίες). Διαθέτει όμως πέρα από κάθε αμφισβήτηση τη ναυτική τεχνογνωσία και την αποδεδειγμένη ικανότητα των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι κατάφεραν την τελευταία δεκαετία αξιοποιώντας και την καλή πορεία της ναυλαγοράς να μεγεθύνουν το στόλο τους και να τον ανανεώσουν κατά τέτοιο τρόπο, ώστε σήμερα ο μέσος όρος ηλικίας του να είναι ένα χρόνο μικρότερος από το μέσο όρο του παγκόσμιου στόλου.
Αποφασιστική συμβολή σ' αυτή την ποιοτική πορεία είχε το σταθερό θεσμικό και φορολογικό πλαίσιο που πολλές άλλες χώρες το αντιγράφουν. Σταθερός σύμμαχος αυτής της προσπάθειας ήταν 90 χρόνια τώρα, όπως θεωρεί ο ελληνικός εφοπλισμός, ένα αποτελεσματικό διοικητικό μοντέλο με αξιόμαχο και έμπειρο προσωπικό, το Λιμενικό Σώμα το οποίο ανταποκρινόταν πλήρως με την απαραίτητη ευελιξία και αποτελεσματικότητα που το διακρίνει στις ανάγκες μιας βιομηχανίας που λειτουργεί σε παγκόσμιο επίπεδο 24ωρες το 24ωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα, 365 ημέρες το χρόνο. Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν τα τελευταία δέκα χρόνια να εισρεύσουν στη χώρα μας πάνω από 140 δισ. ευρώ ναυτιλιακό συνάλλαγμα, όσο τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης.
Η επιστροφή του Λιμενικού σώματος στο νεοσύστατο υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας θα είναι στο σωστό δρόμο σύμφωνα με κυβερνητικό παράγοντα.
Ωστόσο η εβδομάδα που αρχίζει σήμερα θεωρείται ως εβδομάδα εξελίξεων σε ό,τι αφορά το διοικητικό φορέα της ναυτιλίας. Δεν είναι λίγοι στον Πειραιά αυτοί που εκτιμούν ότι ωρίμασαν οι συνθήκες για επανασύνδεση του Λιμενικού με την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η πολιτική ηγεσία του νέου διοικητικού φορέα της ναυτιλίας, ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, και ο αναπληρωτής υπουργός, Χάρης Παμπούκης, εγκαταστάθηκαν ήδη στο κτήριο της Ακτής Μιαούλη και έπιασαν δουλειά με στόχο, όπως δήλωσε πρόσφατα ο αρμόδιος για τη ναυτιλία κ. Παμπούκης, την ενίσχυση της σημαίας με νέα κίνητρα όχι μόνο φορολογικά. Παράλληλα πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι σε εξέλιξη διεργασίες σε κυβερνητικό επίπεδο, τα αποτελέσματα των οποίων αναμένεται να φανούν τις επόμενες ημέρες. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου θα λάβει σύντομα τις τελικές αποφάσεις σε σχέση με το μέλλον του Λιμενικού Σώματος. Υστερα από ένα αποτυχημένο πείραμα που κράτησε περίπου 20 μήνες, όλο και περισσότεροι εντός της κυβέρνησης αναγνωρίζουν ότι η διάλυση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και κυρίως η απόσχιση του Λιμενικού Σώματος από το διοικητικό φορέα της, ήταν μια άστοχη ενέργεια που υπονόμευσε την καθημερινή ομαλή λειτουργία του υπό ελληνική σημαία πλοίου.
Δύο είναι διαχρονικά τα θέματα που θέτει ο ελληνικός εφοπλισμός στην ελληνική πολιτεία προκειμένου, μεταξύ άλλων, η ελληνική ναυτιλία να διατηρεί τη διεθνή πρωτοπορία και ανταγωνιστικότητά της: - σταθερό θεσμικό πλαίσιο ανταγωνιστικό σε σύγκριση με άλλες ναυτιλιακές χώρες και - υποστήριξη των «μετόπισθεν» με ένα ισχυρό διοικητικό φορέα με κύρος στο διεθνή διπλωματικό στίβο, όπως είναι ένα υπουργείο, το οποίο θα στελεχώνεται από ένα αξιόμαχο και έμπειρο σώμα, το Λιμενικό. Ενα υπουργείο, που καταρτίζει μια ναυτιλιακή πολιτική με βάση πρωτίστως τις ανάγκες του πλοίου, γιατί πλοία διαθέτει κυρίως η χώρα, και όχι των ναυπηγείων, ή των υπηρεσιών, τομείς στους οποίους διακρίνονται άλλες χώρες στο πλαίσιο ενός διεθνούς καταμερισμού εργασίας της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες του Οκτωβρίου του 2009 και όσες επακολούθησαν (διάλυση ΥΕΝ δημιουργία υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, απόσχιση Λιμενικού) δημιούργησαν αναμφίβολα ένα ρήγμα στο οικοδόμημα της ελληνικής ναυτιλίας, σε μια κρίσιμη περίοδο, που άλλες ναυτιλιακές δυνάμεις ενδυναμώνουν περαιτέρω τη θέση τους. Η Ελλάδα προκειμένου να συνεχίσει να διατηρεί πρωταγωνιστικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία αλλάζει ραγδαία, δεν έχει την πολυτέλεια και τα «όπλα» που διαθέτουν άλλες ναυτιλιακές δυνάμεις (φορτία, ναυπηγεία, μεγάλες οικονομίες, υπηρεσίες). Διαθέτει όμως πέρα από κάθε αμφισβήτηση τη ναυτική τεχνογνωσία και την αποδεδειγμένη ικανότητα των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι κατάφεραν την τελευταία δεκαετία αξιοποιώντας και την καλή πορεία της ναυλαγοράς να μεγεθύνουν το στόλο τους και να τον ανανεώσουν κατά τέτοιο τρόπο, ώστε σήμερα ο μέσος όρος ηλικίας του να είναι ένα χρόνο μικρότερος από το μέσο όρο του παγκόσμιου στόλου.
Αποφασιστική συμβολή σ' αυτή την ποιοτική πορεία είχε το σταθερό θεσμικό και φορολογικό πλαίσιο που πολλές άλλες χώρες το αντιγράφουν. Σταθερός σύμμαχος αυτής της προσπάθειας ήταν 90 χρόνια τώρα, όπως θεωρεί ο ελληνικός εφοπλισμός, ένα αποτελεσματικό διοικητικό μοντέλο με αξιόμαχο και έμπειρο προσωπικό, το Λιμενικό Σώμα το οποίο ανταποκρινόταν πλήρως με την απαραίτητη ευελιξία και αποτελεσματικότητα που το διακρίνει στις ανάγκες μιας βιομηχανίας που λειτουργεί σε παγκόσμιο επίπεδο 24ωρες το 24ωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα, 365 ημέρες το χρόνο. Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν τα τελευταία δέκα χρόνια να εισρεύσουν στη χώρα μας πάνω από 140 δισ. ευρώ ναυτιλιακό συνάλλαγμα, όσο τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης.
Η επιστροφή του Λιμενικού σώματος στο νεοσύστατο υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας θα είναι στο σωστό δρόμο σύμφωνα με κυβερνητικό παράγοντα.
Αναδημοσιεύουμε από http://www.naftemporiki.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου