Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2011

Κλιμακώνεται η αβεβαιότητα από τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες


Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Με περισσή επιπολαιότητα, όπως προκύπτει από τις τελευταίες εξελίξεις, αντιμετωπίζει για μια ακόμη φορά η ελληνική κυβέρνηση την ναυτιλία. Και αυτό παρά το γεγονός ότι αποτελεί τον μοναδικό κλάδο που συνεισφέρει,
μαζί με τον τουρισμό, καίρια στον περιορισμό του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου, την πηγή των δεινών της οικονομίας.

Έτσι, μετά από την αδικαιολόγητα αιχμηρή ομιλία του υπουργού Οικονομικών Ευάγγελου Βενιζέλου στην Βουλή, στην οποία έκανε λόγο για ανάγκη να συνεισφέρουν οι εφοπλιστές στην εθνική προσπάθεια, ο υπουργός ανάπτυξης ανταγωνιστικότητας και ναυτιλίας, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης επιχειρεί τώρα να αποκλιμακώσει τους τόνους και να παρουσιάσει ένα «νέο νομοθετικό πλαίσιο» για την εθνική αυτή βιομηχανία.

250.000 θέσεις εργασίας

«Το πρόβλημα όμως δεν είναι πώς η κυβέρνηση θα αντλήσει περισσότερα οφέλη από την ναυτιλία, αλλά πως θα την βοηθήσει να μπορέσει να συνεχίσει να προσφέρει» υπογραμμίζουν πηγές που έχουν γνώσει των επαφών που πραγματοποιούνται.

«Αν αναλογιστεί κανείς πως οι εισροές ναυτιλιακού συναλλάγματος στην οικονομία ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ ετησίως και πως άμεσα και έμμεσα η ποντοπόρος -η μόνη ελληνική βιομηχανία που έχει ηγετική θέση παγκοσμίως- απασχολεί 250.000 Έλληνες εργαζόμενους σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιώς, χωρίς να συνυπολογιστούν οι επενδύσεις των επιχειρηματιών σε κλάδους πέραν της ναυτιλίας, τότε είναι απλό να καταλάβει γιατί πρέπει η Πολιτεία να δώσει κίνητρα για περεταίρω ενίσχυση της χώρας ως έδρα ναυτιλιακών επιχειρήσεων και όχι αντικίνητρα» αναφέρουν.

Η σύγκρουση των δύο λογικών, από τη μία της φορολόγησης με κάποιον τρόπο της ναυτιλίας και από την άλλη της ενίσχυσής της ώστε να αποδώσει περισσότερο, αποτυπώνει και το χάσμα μεταξύ των δύο πλευρών.

Και αυτά σε μια περίοδο που οι ναυλαγορές υφίστανται τεράστιες πιέσεις, όπως και αξίες των πλοίων και επιχειρηματίες -και πιστώτριες τράπεζες- αγωνίζονται να ξεπεράσουν την αρνητική συγκυρία.

Το νέο νομοθετικό πλαίσιο

Η προσπάθεια Χρυσοχοΐδη να παρουσιάσει ένα συναινετικό πρόσωπο και να παράγει αποτελέσματα έγινε εμφανής στην συνάντησή του με το προεδρείο της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών πριν λίγα 24ωρα. Αποφευχθήκαν λοιπόν οι λαϊκίστικες κορώνες αλλά και η ουσιαστική πρόοδος.

Με μεγάλη αγωνιά λοιπόν οι ψυχραιμότεροι μεταξύ των Ελλήνων , περιμένουν να δουν τι θα περιλάβει το «νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα στοχεύει στην αύξηση της προστιθέμενης αξίας της ελληνικής ναυτιλίας στην εθνική οικονομία» το οποίο προτίθεται να φέρει σύντομα στη Βουλή η κυβέρνησης σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Μιχάλης Χρυσοχοΐδης μετά την συνάντησή του με το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).

Τί ζητούν οι εφοπλιστές

Τα κρίσιμα ζητήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία και στα οποία χρειάζεται τη βοήθεια της κυβέρνησης δεν περιλαμβάνουν την κρίση στις ναυλαγορές ούτε τις δυσκολίες εξεύρεσης ελκυστική χρηματοδότησης. Αυτά ξέρουν να τα αντιμετωπίζουν οι Έλληνες εφοπλιστές μόνοι τους, αναφέρουν οι επαΐοντες. Περιλαμβάνουν όμως την ναυτική εκπαίδευση, τα υψηλά κόστη της ελληνική σημαίας που οι περισσότεροι επιθυμούν να υψώσουν αλλά όχι και αντίθετα σε κάθε οικονομική λογική. Ακόμη περιλαμβάνουν την απουσία ενός ολοκληρωμένου υπουργείου, τις νέες επιβαρύνσεις που φέρνουν οι υπό διαμόρφωση ευρωπαϊκές νόρμες για τις εκπομπές ρύπων και την αποκατάσταση της σταθερότητας του θεσμικού πλαισίου και της περιρρέουσας ατμόσφαιρας στην οποία λειτουργούν.

Και εάν η ελληνική σημαία δεν γίνει άμεσα ανταγωνιστικότερη, εάν δεν υπάρξουν Έλληνες ναυτικοί με υψηλή επαγγελματική επάρκεια για να στελεχώσουν πλοία που αξίζουν δεκάδες εκατομμύρια δολάρια και η Πολιτεία συνεχίζει να αμφιταλαντεύεται μεταξύ της μιας και της άλλης άποψης, τότε η χώρα δεν θα έχει καμία αξία παρά μόνον συναισθηματική για επιχειρηματίες που τα συμφέροντα τους έχουν απλωθεί σε ολόκληρο τον πλανήτη. Αυτό υπογραμμίζουν στην Ακτή Μιαούλη προσθέτοντας πως επανειλημμένα τα συμφέροντα του κλάδου αν και αλληλένδετα με της χώρας δεν έτυχαν της στήριξης της Πολιτείας.

Το «σχέδιο» Χρυσοχοΐδη

Καλά πληροφορημένες πηγές πληροφορούν το Capital.gr πως ο υπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Μιχάλης Χρυσοχοΐδης έδειξε στην συνάντηση με τον πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμη, διάθεση συνεννόησης τόσο στο ζήτημα της ναυτικής εκπαίδευσης όσο και σε άλλα κρίσιμα ζητήματα. Γίνεται λόγος για θεσμικό πλαίσιο που θα βοηθήσει την ανάπτυξη της ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας στον Πειραιά. Εκτιμάται ότι θα επιχειρηθεί να δοθεί προσοχή στις ανησυχίες του κλάδου και από την άλλη να ληφθούν κάποιου είδους εισπρακτικά μέτρα.

Όμως υπάρχει περιορισμένη αισιοδοξία για το τι θα έρθει στην Βουλή μεταξύ των επιχειρηματιών της ναυτιλίας. Αυτό άλλωστε προκύπτει και από το ρεπορτάζ που δείχνει πως δεν υπάρχει συγκροτημένο σχέδιο της κυβέρνησης. Άλλωστε και τα μέχρι τώρα δείγματα γραφής που έχει δώσει η κυβέρνηση δεν αφήνουν περιθώρια μεγάλης αισιοδοξίας.

Η κόντρα

Το σύνολο της ναυτιλιακής κοινότητας, δεν κατανοεί την εμμονή της Πολιτείας να καταργήσει το ιστορικό Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και να προχωρήσει στη σύσταση ενός νεφελώδους διοικητικού φορέα με άσχετες και αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες. «Πρόκειται για έναν ακόμη πειραματισμό που δημιουργεί μεγάλη δυσλειτουργία και ανασφάλεια. Και αυτό γιατί δεν παρέχει καμία εγγύηση ότι μπορεί να ανταποκριθεί στις ιδιάζουσες ανάγκες της πρώτης ναυτιλίας του κόσμου, που ως γνωστόν είναι η ελληνική επί τριάντα συναπτά έτη», αναφέρουν στην ΕΕΕ.

Είναι επίσης ακατανόητοι και άκρως προσβλητικοί για πολλούς «οι υπαινιγμοί του προηγούμενου κυβερνητικού εκπροσώπου σύμφωνα με τον οποίον το από οκτώ δεκαετίες δραστηριοποιούμενο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας είχε βεβαρημένο και αμαρτωλό παρελθόν».

Οι εφοπλιστές θέλουν ένα Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας «συγκροτημένο σε συνεκτικό φορέα διοίκησης και πολιτικής με την επάνδρωση των πολλαπλώς έμπειρων στελεχών του Λιμενικού Σώματος που ανταποκρίνονται στις ειδικές ανάγκες της ναυτιλίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό». Είναι, λένε, «ακριβώς αυτό που στήριξε το θαύμα της μεταπολεμικής ναυτιλιακής ανάπτυξης.

Το αίτημα της επανίδρυσης του ιστορικού Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας κόστισε στον Χάρη Παμπούκη το υπουργείο του όταν συνετάχθη με την άποψη ότι κάτι τέτοιο μπορεί να βοηθήσει ώστε να επιτευχθεί περαιτέρω και στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, τη σύνδεση της ναυτιλίας με την εθνική οικονομία.

Πειρατεία και νέα μέτρα

Στα μέτωπα της πειρατείας αλλά και των διεθνών κανονιστικών πλαισίων εντός των οποίων λειτουργεί, η παγκόσμια ναυτιλία αντιμετωπίζει, εκτός από τις επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, πρωτοφανείς δυσκολίες που προκαλούν σοβαρά εμπόδια στην ομαλή διεξαγωγή του θαλασσίου μεταφορικού έργου, όπως τη μάστιγα των πειρατικών επιθέσεων και την αύξηση μονομερών ή περιφερειακών μέτρων.

Στο πλαίσιο αυτό η ΕΕΕ θεωρεί, όπως τονίζει, «άμεση και επιβεβλημένη προτεραιότητα τη συνεργασία και τον συντονισμό δράσεων τόσο σε επίπεδο οργανισμών της ναυτιλίας όσο και Κρατών με ναυτιλιακή παράδοση και δυναμική θέση στην παγκόσμια αγορά».

Η πειρατεία πλήττει την ασφάλεια της διεθνούς ναυσιπλοΐας και κοστίζει υπερβολικά στην παγκόσμια οικονομία επιβαρύνοντας τους καταναλωτές και διαταράσσοντας την ομαλή ροή του διεθνούς εμπορίου. Οι εφοπλιστές θεωρούν επείγουσα την ανάγκη διεθνούς συνεργασίας των Κρατών προς πάταξή της, αλλά και την αναγκαιότητα αυτοπροστασίας των ναυτικών και των πλοίων στο παρόν στάδιο με την χρήση ενόπλων ιδιωτικών φρουρών επί των πλοίων.

Έως ότου δηλαδή το πολεμικό ναυτικό της χώρας μπορέσει να κάνει τη δουλειά του, να προστατεύει δηλαδή τους Έλληνες ναυτικούς και τα ελληνικά πλοία, θα πρέπει να επιτραπούν άλλες λύσεις.

Μείωση ρύπων και κανονισμοί

Μεγάλο ζήτημα είναι και η μείωση των ατμοσφαιρικών εκπομπών των πλοίων. Οι Έλληνες εφοπλιστές αποδίδουν μεγάλη σημασία στις εξελίξεις των εκπομπών των αεροπορικών μεταφορών μεταξύ ΗΠΑ και Ευρωπαϊκής Ένωσης διότι θεωρούν ότι θα αποτελέσουν «προηγούμενο» για τη μεταχείριση των εκπομπών των θαλασσίων μεταφορών.

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών συντάσσεται με την αμερικανική πλευρά στην έντονη αντίθεση της Ουάσιγκτον ως προς την υπαγωγή των αεροπορικών μεταφορών στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών ρύπων (ETS). «Το σύστημα εμπορίας εκπομπών ρύπων δεν προσιδιάζει στη φύση των θαλασσίων μεταφορών» αναφέρουν από την ΕΕΕ και προσθέτουν πως «σε κάθε περίπτωση, απαιτείται διεθνής λύση μέσω του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ», ο οποίος προσφάτως «απέδειξε ότι μπορεί να ηγηθεί δυναμικά προς παγκόσμια επίλυση του προβλήματος με την υιοθέτηση τεχνικών και λειτουργικών μέτρων για το σύνολο των πλοίων διεθνώς».

Σε μια διεθνή βιομηχανία όπως η ναυτιλία απαιτούνται διεθνείς νομοθεσίες λόγω του διεθνούς χαρακτήρα των δραστηριοτήτων της.



Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: