Από
της αρχαιότητος , είναι γνωστή σε όλο
τον κόσμο η δύναμη, η αξιοπιστία και η
αρτιότητα του ναυτικού μας. Είτε
ανατρέξουμε σε κρίσιμες ναυμαχίες του
παρελθόντος, είτε σε θαλάσσιες εμπορικές
συνεργασίες που ακόμη και στις μέρες
μας διατηρούνται και εξαπλώνονται,
διαπιστώνουμε τον σημαντικότατο ρόλο
που έχει παίξει η ελληνική ναυτιλία
στην ανάπλαση της χώρας μας, όπως την
γνωρίζουμε. Έτσι, δεν θα ήταν δυνατόν
στον σημερινό οικονομικό και την
εξουθενωτική οικονομική και κοινωνική
δυσπραγία, να μην νιώσει η κυβέρνηση
την πρωταρχική αναγκαιότητα να απευθυνθεί
στον εφοπλιστικό κόσμο Ελληνικής
πλοιοκτησίας και να ζητήσει την στήριξη
του.
Εντούτοις,
αυτός ο ακρογωνιαίος λίθος της προσπάθειας
ανάκαμψης του έθνους από την οικονομική
κρίση που περνά, σήμερα βρίσκεται ορφανός
από διοίκηση. Αναφερόμαστε φυσικά στην
ζημιά που έχει προκληθεί στην λειτουργιά
της ακτοπλοΐας και του Λιμενικού Σώματος,
λόγω του σήριαλ που διαδραματίζεται
εδώ και 20 μήνες σχετικά με το υπουργείο
Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ).
Κατ’
αρχήν, η τωρινή κυβέρνηση με την ανάληψη
της εξουσίας κατήργησε το ΥΕΝ το οποίο
συγχωνεύτηκε με το νέο υπουργείο
Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και
Ναυτιλίας μεταφέροντας τα τμήματα του
Λιμενικού Σώματος στο υπουργείο
Προστασίας του Πολίτη. Ύστερα, στον
ανασχηματισμό του Σεπτεμβρίου του 2010
αναίρεσε την παραπάνω κίνηση δημιουργώντας
το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων
και Αλιείας, ενώ το Λιμενικό παρέμεινε
στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Τέλος,
σε λιγότερο από ένα χρόνο λειτουργίας,
το Υ.Θ.Υ.Ν.ΑΛ. συγχωνεύτηκε με το υπουργείο
Ανάπτυξης. Οι αλλεπάλληλες αλλαγές στα
διοικητικά όργανα και τις δικαιοδοσίες
τους έχουν δημιουργήσει δυσκολίες στην
ομαλή λειτουργία του ναυτιλιακού κλάδου
της χώρας. Φυσικά, η αναποφασιστικότητα
που έχει δείξει η κυβέρνηση στο εν λόγω
θέμα έχει προκαλέσει την αντίδραση
ολόκληρης της ναυτιλιακής κοινότητας.
Από
την μία πλευρά, οι πλοιοκτήτες εκφράζουν
την δυσαρέσκειά τους στις συνεχείς
διοικητικές μεταβολές και δηλώνουν την
αβεβαιότητά τους σε σχέση με την ασφάλεια
των επενδύσεών τους. Από την άλλη, οι
αξιωματικοί του εμπορικού ναυτικού και
οι εργαζόμενοι των πλοίων προχωρούν σε
απεργιακές κινητοποιήσεις οι οποίες
προκαλούν σοβαρό πλήγμα στον τουρισμό
της χώρας. Μάλιστα, οι αντιδράσεις
εκφράζονται και από το εσωτερικό της
κυβέρνησης με κορύφωση την πρόσφατη
παραίτηση του αναπληρωτή υπουργού
Ανάπτυξης και αρμόδιου για τη Ναυτιλία,
κ. Χ. Παμπούκη, ο οποίος χαρακτήρισε
λαθεμένη την ανυπαρξία υπουργείου
ναυτιλίας.
Από
όλα τα παραπάνω, γίνεται κατανοητό ότι
η χώρα χρειάζεται έναν ενιαίο, οργανωμένο
και υπεύθυνο φορέα με ξεκάθαρες
αρμοδιότητες γύρω από τις ανάγκες του
Ελληνικού εμπορικού στόλου. Αυτός, δεν
μπορεί να είναι άλλος παρά το υπουργείο
Εμπορικής Ναυτιλίας, το οποίο ούτε οι
ίδιοι οι αρμόδιοι της κυβερνήσεως δεν
γνωρίζουν σε τι κατάσταση βρίσκεται
σήμερα. Χρειάζεται, λοιπόν, η επανασύσταση
του με πλήρεις αρμοδιότητες γύρω από
την οργάνωση, την διοίκηση, και την
ανάπτυξη της ναυτιλιακής δραστηριότητας
των Ελλήνων, την εκπλήρωση της λιμενικής
πολιτικής, όπως και την αστυνόμευση των
θαλάσσιων συνόρων μας.
Παράλληλα,
για να μπορεί να εκπληρώσει το έργο του
αποτελεσματικότερα, θα πρέπει να
επιστραφεί στο ΥΕΝ η πλήρης δικαιοδοσία
του Λιμενικού Σώματος, διότι οι αξιωματικοί
του διαθέτουν εξειδικευμένη τεχνική
εμπειρία και υπηρεσιακή τεχνογνωσία,
τα οποία σε συνδυασμό με τη στρατιωτική
πειθαρχία και οργάνωση, τους κάνουν
πλέον κατάλληλους για τη στελέχωση και
διοίκηση του διοικητικού φορέα της
ναυτιλίας.
Είναι
γεγονός ότι οι Έλληνες εφοπλιστές με
την επιχειρηματική τους ευφυΐα και
ικανότητα, διατηρούν και για το 2010 την
ελληνική εμπορική ναυτιλία στην πρώτη
θέση παγκοσμίως, σύμφωνα τα στοιχεία
που δημοσιοποίησε το ISL (Institute of Shipping
Economics and Logistics), έχοντας στον έλεγχό τους
το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας που
μεταφράζεται σε 187,5 εκατ. τόνους dwt (
δηλαδή το βάρος σε εκ. τόνους που μπορούν
να μεταφέρουν τα πλοία συμπεριλαμβανομένων
-εκτός του φορτίου- και του προσωπικού,
των επιβατών αλλά και του καυσίμου).
Αναγνωρίζοντας
την προσφορά τους, η οποία συνεισφέρει
με αξιοσέβαστο ποσοστό στο ΑΕΠ της
Ελλάδος, θα πρέπει οι αποφάσεις της
κυβέρνησης να ενισχύουν την εμπιστοσύνη
των πλοιοκτητών προς το κράτος και να
τους ενθαρρύνουν στην περαιτέρω ανάπτυξη
του κλάδου, με συνεχή ροή επενδύσεων.
Άλλωστε, μια υγιής ελληνική ναυτιλία
αποτελεί σημαντικό πυλώνα της οικονομίας
και εξασφαλίζει την καλή λειτουργία
και άλλων σημαντικών κλάδων οι οποίοι
εξαρτώνται άμεσα από αυτήν, όπως η
ναυπηγική βιομηχανία και ο τουρισμός,
οι οποίοι τον τελευταίο καιρό αντιμετωπίζουν
δυσκολίες. Χαρακτηριστικά, θα θέλαμε
να αναφέρουμε για τον τουρισμό, ότι
αποτέλεσμα των ένθερμων γεγονότων που
έλαβαν μέρος στα λιμάνια της χώρας, ήταν
μία μείωση των εσόδων της τάξης του 7 με
9 τοις εκατό, το οποίο μεταφράζεται σε
περίπου 1 δις ευρώ.
Πέρα
από την τόνωση της ανάπτυξης, η ύπαρξη
του ΥΕΝ μπορεί να συνδράμει σημαντικά
και σε διεθνή ζητήματα που απασχολούν
την Ελλάδα. Αναφερόμαστε φυσικά στο
θέμα της ΑΟΖ, η οποία συνδέεται άμεσα
με τα θαλάσσια σύνορά μας. Είναι απορίας
άξιο το γεγονός ότι ενώ το πλαίσιο γύρω
από την διακήρυξη οποιασδήποτε ΑΟΖ
διατυπώνεται πεντακάθαρα στην Σύμβαση
των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της
Θάλασσας του 1982, η κυβέρνηση δεν έχει
προχωρήσει στην θέσπισή της. Με αυτό
τον θεσμό σε εφαρμογή, είναι σίγουρο
ότι όχι μόνο θα εξασφαλίσουμε τα
δικαιώματά μας στο Αιγαίο, αλλά θα
βάλουμε ένα τέλος στις επανειλημμένες
τουρκικές προκλήσεις, διότι τέτοιες
πράξεις θα αποτελούν παράβαση του
Διεθνούς Δικαίου, παρέχοντας ακόμη
απόλυτη ασφάλεια στην διέλευση των
ελληνικών εμπορικών πλοίων.
Η
συνεχής επανάληψη των λαθών του
παρελθόντος την οποία εξακολουθεί να
πράττει η τωρινή κυβέρνηση, έχει
δημιουργήσει έναν φαύλο κύκλο ο οποίος
οδηγεί την Ελλάδα βαθύτερα στην ύφεση.
Προκείμενου να είναι σε θέση να λαμβάνει
τις αποφάσεις που μπορούν να επιταχύνουν
την έξοδο της χώρας από την κρίση, πρέπει
να έχει στην διάθεσή της όργανα και
φορείς νευραλγικής σημασίας με σαφείς
αρμοδιότητες και ξεκάθαρους στόχους.
Για να διασφαλίσει λοιπόν, την συνεχή
ανάπτυξη της ελληνικής εμπορικής
ναυτιλίας και να αποκομίσει τα οφέλη
που αυτή προεξοφλεί, πρέπει να αποφασίσει
την άμεση επανασύσταση του Υπουργείου
Εμπορικής Ναυτιλίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΟΛΕΒΑΣ
ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑΣ
ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΑΠΘ
Πηγή www.tovima.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου