Αναδημοσίευση από ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ
Στη πλέον ναυτική χώρα του κόσμου το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας -ή όπως αλλιώς το έχουν ονομάσει κατά καιρούς- αντιμετωπίζεται ως…κλωτσοσκούφι! Και μαζί μ΄ αυτό και το Λιμενικό Σώμα, η σημασία του οποίου σε θέματα που έχουν να κάνουν με την εθνική ασφάλεια είναι άκρως σημαντική. Το παράδειγμα των Ιμίων θα έπρεπε να μας είχε διδάξει.
Από το που θα ανήκει το Λιμενικό Σώμα μέχρι το που θα στεγάζονται οι κρίσιμες υπηρεσίες για τη διοίκησή του ,όλα φαίνεται ότι αντιμετωπίζονται με προχειρότητα και βιασύνη.
Το τέως Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας – Ελλάδος, ΥΕΝ, ήταν ο κρατικός φορέας διοίκησης της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας. Ιδρύθηκε αρχικά ως Υφυπουργείο το 1936, μετά τον αποχωρισμό από το μέχρι τότε υφιστάμενο Υπουργείο Ναυτικών, και ονομάσθηκε Υπουργείο με τον Α.Ν. 3268/44 το 1944. Με το όνομα αυτό (Υ.Ε.Ν.) παρέμεινε μέχρι το 1971 οπότε και συγχωνεύτηκε με το Υπουργείο Συγκοινωνιών και ονομάσθηκε "Υπουργείο Ναυτιλίας – Μεταφορών και Επικοινωνιών" για να επανέλθει ξανά το 1973 στην αυτοτέλειά του ως Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Το Σεπτέμβριο του 2007 συγχωνεύτηκε με το Υπουργείο Αιγαίου σε νέο φορέα με το όνομα Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Τον Οκτώβριο του 2009 το υπουργείο συγχωνεύθηκε με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης στο νέο υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ενώ στο επίσης νέο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη εντάχθηκε, μεταξύ των άλλων, το Λιμενικό Σώμα και δημιουργήθηκε η νέα Γενική Γραμματεία Ασφάλειας-Ναυσιπλοΐας.
Το 2010 δημιουργήθηκε το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων και Ναυτιλίας, στο οποίο τελικά ανατέθηκαν οι τομείς της ευρύτερης ναυτιλιακής πολιτικής και επιθεώρησης πλοίων. To Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή, με τις κεντρικές και περιφερειακές υπηρεσίες του, υπήχθη στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, αποτελώντας πλέον έναν από τους βασικούς του πυλώνες με ειδικότερη αποστολή τη διασφάλιση της ασφάλεια ναυσιπλοΐας, τη ναυτική ασφάλεια και την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος. Το 2011, με το νόμο 3922, δημιουργήθηκε Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος –Ελληνικής Ακτοφυλακής, γεγονός κομβικό για την ανάπτυξη του Σώματος πάνω σε σύγχρονες δομές και πρότυπα, και με σκοπό την εκτέλεση της αποστολής του, κοντά στην ελληνική κοινωνία, κυρίως τη νησιωτική, το ελληνικό πλοίο και τον Έλληνα ναυτικό.
Το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής στεγάζεται σήμερα σε περίφρακτο πολυώροφο κτίριο στην ακτή Βασιλειάδη, στο λιμάνι του Πειραιά. Το κτίριο αυτό σχεδιάσθηκε προκειμένου να λειτουργήσει ως ο κύριος χώρος άσκησης τόσο του επιτελικού έργου όσο και των εθνικά κρίσιμων επιχειρησιακών καθηκόντων του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ, δεδομένου ότι σε αυτό λειτουργούν το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης καθώς και το Κέντρο Επιχειρήσεων του Σώματος.
Δεν θα πρέπει, επίσης, να παραλειφθεί το γεγονός ότι ο ίδιος χώρος αποτελεί τόπο στέγασης και λειτουργίας του επιχειρησιακού γραφείου του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τη Διαχείριση της Επιχειρησιακής Συνεργασίας στα Εξωτερικά Σύνορα των Κ-Μ της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FRONTEX), το οποίο καλύπτει το επιχειρησιακό σκέλος των δράσεων που αναπτύσσονται για την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης στο θαλάσσιο χώρο του Αιγαίου και, κατ΄ επέκταση, της Ανατολικής Μεσογείου. Όπως γίνεται λοιπόν αντιληπτό, από τα παραπάνω αναφερθέντα, στο συγκεκριμένο κτίριο αλλά και στον περίφρακτο χώρο του εφαρμόζονται οι αναγκαίοι προληπτικοί και αποτρεπτικοί κανόνες ασφαλείας, ανάλογων εκείνων που υφίστανται σε ναυτικές εγκαταστάσεις ή στρατόπεδα.
Είναι καταφανές, επομένως, ότι, ο ανωτέρω χώρος δεν προσφέρεται ως τόπος στέγασης ενός σύγχρονου εθνικού φορέα όπου ασκούνται οι πολύπλευρες αρμοδιότητες που σχετίζονται με τη γενικότερη χάραξη και άσκηση της επιχειρηματικής και αναπτυξιακής πολιτικής της ναυτιλίας και στον οποίο συχνά αναπτύσσονται έντονα αντικρουόμενες δράσεις των ενδιαφερόμενων κοινωνικών φορέων της Επομένως είναι ανάγκη σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, να δημιουργηθεί, με σύγχρονες βάσεις και νέα προοπτική, ένας ναυτιλιακός χώρος στον κεντρικό πολεοδομικό ιστό του Πειραιά, άμεσης πρόσβασης, μακριά τόσο από εστίες εργασιακών εντάσεων και συγκρούσεων που βρίσκουν πρόσφορο χώρο πραγματοποίησης στον πραγματικό τόπο άσκησης της εργασίας, το λιμάνι του Πειραιά, όσο και από τον τόπο στον οποίο εδρεύει ο ελεγκτικός και επιχειρησιακός μηχανισμός της ναυτιλίας, το Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή. Ένας χώρος που, εν τέλει, ο κάθε επαγγελματίας της ναυτιλίας θα μπορεί να διαχειριστεί άνετα τις υποθέσεις του και η Πολιτεία θα αναπτύσσει, σε πλήρη διάσταση, την πολιτική σε αυτό το ανεκτίμητο, για τη Χώρα μας, εθνικό κεφάλαιο.
Μήπως ήρθε η ώρα, να αξιοποιηθεί πλήρως το ιστορικό κτίριο της Γρ. Λαμπράκη, ένα κτίριο που έχει και συνειδησιακά συνδεθεί με τη Ναυτιλία και το οποίο σήμερα είναι, σε σημαντικό βαθμό, αναξιοποίητο, καθώς λειτουργούν κάποιες υπηρεσίες που σχεδόν αποκλειστικά ανήκαν στο καταργηθέν Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας. Αναρωτηθήκατε, άραγε, πόσες εταιρείες του χώρου της ναυτιλίας θα ζήλευαν να έχουν ένα τέτοιο κτίριο, στο συγκεκριμένο σημείο, για να το αξιοποιήσουν; Ας σκεφτούμε τα εκατομμύρια που δαπανήθηκαν για τις μετασκευές του.
Στη πλέον ναυτική χώρα του κόσμου το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας -ή όπως αλλιώς το έχουν ονομάσει κατά καιρούς- αντιμετωπίζεται ως…κλωτσοσκούφι! Και μαζί μ΄ αυτό και το Λιμενικό Σώμα, η σημασία του οποίου σε θέματα που έχουν να κάνουν με την εθνική ασφάλεια είναι άκρως σημαντική. Το παράδειγμα των Ιμίων θα έπρεπε να μας είχε διδάξει.
Από το που θα ανήκει το Λιμενικό Σώμα μέχρι το που θα στεγάζονται οι κρίσιμες υπηρεσίες για τη διοίκησή του ,όλα φαίνεται ότι αντιμετωπίζονται με προχειρότητα και βιασύνη.
Το τέως Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας – Ελλάδος, ΥΕΝ, ήταν ο κρατικός φορέας διοίκησης της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας. Ιδρύθηκε αρχικά ως Υφυπουργείο το 1936, μετά τον αποχωρισμό από το μέχρι τότε υφιστάμενο Υπουργείο Ναυτικών, και ονομάσθηκε Υπουργείο με τον Α.Ν. 3268/44 το 1944. Με το όνομα αυτό (Υ.Ε.Ν.) παρέμεινε μέχρι το 1971 οπότε και συγχωνεύτηκε με το Υπουργείο Συγκοινωνιών και ονομάσθηκε "Υπουργείο Ναυτιλίας – Μεταφορών και Επικοινωνιών" για να επανέλθει ξανά το 1973 στην αυτοτέλειά του ως Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Το Σεπτέμβριο του 2007 συγχωνεύτηκε με το Υπουργείο Αιγαίου σε νέο φορέα με το όνομα Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Τον Οκτώβριο του 2009 το υπουργείο συγχωνεύθηκε με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης στο νέο υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ενώ στο επίσης νέο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη εντάχθηκε, μεταξύ των άλλων, το Λιμενικό Σώμα και δημιουργήθηκε η νέα Γενική Γραμματεία Ασφάλειας-Ναυσιπλοΐας.
Το 2010 δημιουργήθηκε το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων και Ναυτιλίας, στο οποίο τελικά ανατέθηκαν οι τομείς της ευρύτερης ναυτιλιακής πολιτικής και επιθεώρησης πλοίων. To Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή, με τις κεντρικές και περιφερειακές υπηρεσίες του, υπήχθη στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, αποτελώντας πλέον έναν από τους βασικούς του πυλώνες με ειδικότερη αποστολή τη διασφάλιση της ασφάλεια ναυσιπλοΐας, τη ναυτική ασφάλεια και την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος. Το 2011, με το νόμο 3922, δημιουργήθηκε Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος –Ελληνικής Ακτοφυλακής, γεγονός κομβικό για την ανάπτυξη του Σώματος πάνω σε σύγχρονες δομές και πρότυπα, και με σκοπό την εκτέλεση της αποστολής του, κοντά στην ελληνική κοινωνία, κυρίως τη νησιωτική, το ελληνικό πλοίο και τον Έλληνα ναυτικό.
Το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής στεγάζεται σήμερα σε περίφρακτο πολυώροφο κτίριο στην ακτή Βασιλειάδη, στο λιμάνι του Πειραιά. Το κτίριο αυτό σχεδιάσθηκε προκειμένου να λειτουργήσει ως ο κύριος χώρος άσκησης τόσο του επιτελικού έργου όσο και των εθνικά κρίσιμων επιχειρησιακών καθηκόντων του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ, δεδομένου ότι σε αυτό λειτουργούν το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης καθώς και το Κέντρο Επιχειρήσεων του Σώματος.
Δεν θα πρέπει, επίσης, να παραλειφθεί το γεγονός ότι ο ίδιος χώρος αποτελεί τόπο στέγασης και λειτουργίας του επιχειρησιακού γραφείου του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τη Διαχείριση της Επιχειρησιακής Συνεργασίας στα Εξωτερικά Σύνορα των Κ-Μ της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FRONTEX), το οποίο καλύπτει το επιχειρησιακό σκέλος των δράσεων που αναπτύσσονται για την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης στο θαλάσσιο χώρο του Αιγαίου και, κατ΄ επέκταση, της Ανατολικής Μεσογείου. Όπως γίνεται λοιπόν αντιληπτό, από τα παραπάνω αναφερθέντα, στο συγκεκριμένο κτίριο αλλά και στον περίφρακτο χώρο του εφαρμόζονται οι αναγκαίοι προληπτικοί και αποτρεπτικοί κανόνες ασφαλείας, ανάλογων εκείνων που υφίστανται σε ναυτικές εγκαταστάσεις ή στρατόπεδα.
Είναι καταφανές, επομένως, ότι, ο ανωτέρω χώρος δεν προσφέρεται ως τόπος στέγασης ενός σύγχρονου εθνικού φορέα όπου ασκούνται οι πολύπλευρες αρμοδιότητες που σχετίζονται με τη γενικότερη χάραξη και άσκηση της επιχειρηματικής και αναπτυξιακής πολιτικής της ναυτιλίας και στον οποίο συχνά αναπτύσσονται έντονα αντικρουόμενες δράσεις των ενδιαφερόμενων κοινωνικών φορέων της Επομένως είναι ανάγκη σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, να δημιουργηθεί, με σύγχρονες βάσεις και νέα προοπτική, ένας ναυτιλιακός χώρος στον κεντρικό πολεοδομικό ιστό του Πειραιά, άμεσης πρόσβασης, μακριά τόσο από εστίες εργασιακών εντάσεων και συγκρούσεων που βρίσκουν πρόσφορο χώρο πραγματοποίησης στον πραγματικό τόπο άσκησης της εργασίας, το λιμάνι του Πειραιά, όσο και από τον τόπο στον οποίο εδρεύει ο ελεγκτικός και επιχειρησιακός μηχανισμός της ναυτιλίας, το Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή. Ένας χώρος που, εν τέλει, ο κάθε επαγγελματίας της ναυτιλίας θα μπορεί να διαχειριστεί άνετα τις υποθέσεις του και η Πολιτεία θα αναπτύσσει, σε πλήρη διάσταση, την πολιτική σε αυτό το ανεκτίμητο, για τη Χώρα μας, εθνικό κεφάλαιο.
Μήπως ήρθε η ώρα, να αξιοποιηθεί πλήρως το ιστορικό κτίριο της Γρ. Λαμπράκη, ένα κτίριο που έχει και συνειδησιακά συνδεθεί με τη Ναυτιλία και το οποίο σήμερα είναι, σε σημαντικό βαθμό, αναξιοποίητο, καθώς λειτουργούν κάποιες υπηρεσίες που σχεδόν αποκλειστικά ανήκαν στο καταργηθέν Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας. Αναρωτηθήκατε, άραγε, πόσες εταιρείες του χώρου της ναυτιλίας θα ζήλευαν να έχουν ένα τέτοιο κτίριο, στο συγκεκριμένο σημείο, για να το αξιοποιήσουν; Ας σκεφτούμε τα εκατομμύρια που δαπανήθηκαν για τις μετασκευές του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου